Powered By Blogger

Tuesday 8 November 2011

TRIP PULAU SEMBILAN

Memulakan perjalanan pada pagi sabtu 22hb ke jeti KDSK. Singgah beli nasi lemak untuk mengalas perut sebelum ke destinasi...terima kasih pd saudara Rizal yang menyediakan pengangkutan kalau tak susah la kami hahaha...Sambil menunggu tekong Rapi kami pekena dulu nasi lemak yang baru dibeli tadi...
Memulakan perjalanan pd pukul 8 am dan sampai di kepulauan sembilan pada jam 8.45am agak laju bila menaiki speed boat dibandingkan trip kami sebelum ni yg menaiki bot enjin dalam milik pak wahab mengambil masa yg agak lambat utk sampai ke destinasi iaiu 2 jam stgh utk sampai. Setiba di "port" yg dibantu oleh GPS fish finder melik tekong mengesan kelibat kawasan batu karang yg cantik ....tanpa membuang masa kami memulakan aksi "Jigging"....aku mula memasang jig red minnow yg baru dibeli....selang stgh jam henjutan jig aku mengena ...tarikan yg agak kuat mengajak aku bertarung agak lebih agresif...selepas 15 minit berjaya menaikkan GT saiz sederhana.....perghhhh mmg menakjubkan bertarung dgn ikan ni....agak lama bermain jigging tanpa sebarang hasil kami mula menukar pd kaedah pancing bottom...bergerak ke port pulau batu hitam kami mula melabuhkan umapa udang hidup....pancing Harun disentap hebat pertarungan lebih kurang 15 minit itu berjaya menjinakkan seekor lagi GT saiz sederhana...di susuli Rizal ygmmenaikkan jenahak....warna keemasan beb....Jesmadi yg mengeluh krn belum menaikkan sebarang tangkapan tiba2 dikejutkan oleh desingan drag...dia yg sedang asyik membuat perambut minta tolong pd Rapi iaitu tekong utk melawan terlebih dahulu.....akhirnya tewas la GT yg agak besar mgkn 5 kilo tp mmg besar...dia mula ketawa besar....tp sayangnya umpan udang hidup yg agak sedikit kehabisan membuatkan kami menggunakan isi kembung sebagai umpan...agak sukar utk menaikkan ikan yg bagak klu pakai isi kembung ni klu tak kena pada tempatnya...petang tu hanya melayan kerapu....tepat jam 5.30 pm kami mula bertolak pulang memandang cuaca yg agak mendung pasti keadaan lebih buruk kalau kami still lg memancing....tiba di jeti KDSK tepat jam 6.15 ptg.....agak menarik trip kali ni harap dpt kembali bertarung disini nnt

1 comment:

1. Percubaan pertama dalam berblog harap maaf klu agak daif blog ni...